Mit fotoalbum - her kan du se, hvad jeg har fremstillet gennem årene!

22. juli 2015

Royalt besøg i Nuuk....

Regentparret har de sidste 2 uger været på sommertogt i Grønland, og i dag skulle rejsen så afsluttes med et besøg i Nuuk.

Dannebrog lå og ventede uden for havnen. Præcis kl. 10 lød kanonsalutten, og kort efter ankom Dronning Margrethe og Prins Henrik med chaluppen til anløbsbroen i kolonihavnen.


Et par dejlige unger i grønlands smukke nationaldragter stod klar til at byde regentparret velkommen og overrække dronningen den obligatoriske buket:


- her giver de interview til Danmarks Radio:


Et kor står linet op, klar til at synge:


Lige et nærbillede af et par af de flotte dragter. Damen til venstre er Nuuks borgmester:


Regentparret ankommer og dronningen får overrakt sin buket:


Jeg hørte en journalist spørge dronningen om, hvor mange gange hun havde været i Grønland, og hun svarede 17 gange, og Prins Henrik 12 gange, hvis jeg hørte rigtigt for støjen.

Koret synger nationalsangen for regentparret - og for alle os nysgerrige:


Byens spidser står linet op for at hilse på regentparret:


- og kort efter forsvandt de kongelige sammen med hele følget videre til dagens arrangementer.

På vej tilbage til byen, kunne jeg ikke lade være med at tage et foto af nogle af de mange børnehavebørn, der også var nede for at hilse på dronningen. De er da ikke til at stå for:


De små poder forstod sikkert ikke så meget af, hvad der foregik, men der bliver sikkert alligevel snakket en masse om begivenheden hjemme i børnehaven.

Det var rigtig hyggeligt, at jeg lige skulle befinde mig her i Nuuk, mens regentparret var på besøg. Det havde nok været endnu bedre, hvis det havde været en smule varmere, men sådan er det jo med vejret her: Uforudsigeligt fra dag til dag - men hvis DMI får ret, tegner det ikke alt for godt for resten af mit ophold!

4 kommentarer:

  1. Du var der og fine billeder du har taget. Jeg forsøgte at se dig i fjernsynet, men det lykkedes ikke. Endnu en dejlig oplevelse til dig. Vi må håbe/ønske, at DMI ikke får ret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo jo, jeg var skam i tv! Jeg stod lige bag ved dronningen og knipsede billeder!

      Slet
  2. Dejlige billeder af en anderledes dag i Nuuk. Jeg prøvede også at finde dig i mængden, uden held.
    Jeg er dybt betaget af de grønlandske nationaldragter. Så mange detaljer, så fint arbejde. De små farvede skindstykker, der ligner broderi, perlearbejde, broderier.... Katrine i Egedesminde viste sin fine dragt frem, da vi var til kaffemik!
    Krydser fingre for passende blandet vejr resten af din ferie.

    SvarSlet
  3. Som skrevet i svaret til Esther, så stod jeg lige bag ved regentparret, da de stod og lyttede til koret, der sang grønlands nationalsang.
    Jeg håber, at DMI's varsler tager fejl - som så mange gange før!

    SvarSlet