Mit fotoalbum - her kan du se, hvad jeg har fremstillet gennem årene!

13. juli 2015

Min grønlandsrejse - rejsen og ankomst........

Rejsen, jeg har glædet mig til i månedsvis, er endelig en realitet, og jeg sidder nu i Jans stue i Qinngorput i Grønland og nyder den dejligste udsigt, men Jan er på arbejde.

Efter en hyggelig aften og overnatning hos Merete og Nils i København, afleverede de mig rettidigt i lufthavnen næste morgen - torsdag den 9. juli.

Farvel Danmark - der var da en smule huller i skyerne undervejs:

På kanten af indlandsisen i Grønland - gletchere på vej ud i smeltevandssøerne:

Små smeltevandssøer i indlandsisen:

Indflyvning over Kangerlussuaq - lufthavnen ses i baggrunden:

Jeg skal åbenbart ikke være heldig, når jeg skal videre mod Nuuk. Sidste gang, vi var i Grønland, fik vi et ufrivilligt ophold på 22 timer i Kangerlussuaq på grund af dårligt vejr! Denne gang fik jeg et ufrivilligt ophold på 9 timer på grund af tekniske problemer med flyet, vi skulle have været med! Nå, det var jo godt, fejlene blev opdaget, inden vi hang i luften!

Der var ikke andet at gøre end at vente, så ud over at få læst en masse i min medbragte bog, gik jeg en tur rundt i omegnen, da naturen jo ikke er det værste, man har her i Grønland:

Det blev nu ikke til så meget travetur, for myg var der rigeligt af, så turen blev ret begrænset af de små stikkende bæster!

Endelig kunne vi stige om bord i det lille 2-motors fly mod Nuuk, og jeg tror da nok, jeg var en smule træt, da jeg endelig ankom, og Jan stod i lufthavnen og tog imod mig! Her er tiden jo 4 timer bagud, så det har været en rigtig lang dag.

Fredag morgen, ved et kig ud af vinduet, så jeg dette fantastiske syn. Jeg har selv optaget fænomenet på min iPhone, men denne video, som jeg fandt på Facebook, er fantastisk flot optaget i timelap, og genviser fuldstændig udsigten fra Jans hoveddør:

Vejret viste sig fra den trælse side hele fredag - blæsende og koldt. Vejrmeldingen lover ikke det bedste vejr de næste par dage, men her skifter vejret fra dag til dag, så vi tager en dag ad gangen.

1. I Grønland bestemmer moder Natur! Myggene er nærgående; jeg bandt et silketørklæde a la bankrøver, så kunne jeg trække vejret!
    Flyvningen over indlandsisen synes jeg var så fantastisk, med blå, blå søer i alt det hvide. Videoen af skyfaldet er smuk.
    Måske meget godt med nogle dage at lande i... så krydser jeg fingre for vejr, der passer til udflugter og oplevelser. Med det vejr vi har, burde det være smukt i Grønland.

1. Myggenettet er indkøbt, og blev da også brug for i weekenden, hvor vi var ude at sejle og kravle rundt i fjeldene. Mere herom i næste indlæg.
      I dag er vejret smukt - ikke fuld sol, men lidt skiftende, så jeg har lige været ude at trave en lille tur i området, men fusserne er lidt trætte i dag efter i går!

2. Hvor jeg under dig denne dejlige tur. Knus

1. Tak kære Kirsten - jeg nyder det også i fulde drag.

3. Hvor er det dejligt at læse, at turen indtil nu ser ud til af have været rig på naturoplevelser, bortset far myggene. Fortsat god tur

1. Mange tak, Esther. Heldigvis er det kun i fjeldene, der er myg, så til daglig er de ikke noget problem.